notícies arquia/ investigación

Acte de lliurament I Beca Arquia / Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando de Recerca 2015

03 JULIO 2015 / INVESTIGACIÓ

Dijous passat, 2 de juliol, va tenir lloc l'acte de lliurament de la I Beca Arquia / Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando de Recerca a Nova York 2015.

El jurat d'aquesta primera edició, format per Fernando de Terán (director de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando), Fernando Díaz-Pinés Mateo (patró de la Fundació Arquia), Alberto Campo Baeza (arquitecte, acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando) i Gerardo García-Ventosa (director de la Fundació Arquia), es va reunir dimarts passat, 30 de juny de 2015, a la seu d'Arquia de Madrid. El jurat vol fer constar les dificultats de la seva tasca, ja que a l'alta participació, amb més d'un centenar de candidatures presentades, s'hi ha afegit l'elevada qualitat de molts dels treballs, i lamenta que la resolució, necessàriament constreta a una elecció única, hagi obligat a excloure propostes d'un gran interès.

Després d'una deliberació àmplia i minuciosa sobre cadascun dels projectes presentats, el jurat va decidir concedir la beca al projecte de recerca “Marginalitat vertical. Del gratacel de la ciutat genèrica a la postverticalitat”, de l'arquitecte Pedro Colón de Carvajal Salís.

El projecte té com a objectiu construir els arguments i definir les estratègies que permeten a la verticalitat aconseguir noves configuracions més integrades amb el seu medi (ciutat), i més connectades entre elles (comunitat). És a partir d'aquest objectiu que es forja el concepte de “postverticalitat”, com un reflex del canvi de paradigma destinat a millorar la ciutat contemporània.

L'arquitecte va recollir la beca, que li van lliurar Javier Navarro Martínez, president de la Fundació Arquia, i Fernando de Terán Troyano, director de la Reial Acadèmia, en l'acte d'entrega celebrat a la Sala de Columnes de l'acadèmia, que va reunir el patronat de la Fundació Arquia, acadèmics i representants de les institucions de l'àmbit de l'arquitectura de la Comunitat de Madrid.

La Fundació Arquia i la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando han iniciat el programa de Beques de Recerca a Nova York en resposta a la manca de suport específic existent actualment per al desenvolupament de projectes de recerca en l'àmbit de l'arquitectura. L'objectiu del programa és crear les condicions i facilitar els mitjans per impulsar la recerca en arquitectura duta a terme per arquitectes.

La beca permet als arquitectes realitzar un projecte de recerca durant sis mesos, en el marc d'una institució acadèmica de prestigi a Nova York, mentre es beneficien de residir en una de les ciutats considerades com a centre d'innovació, amb una gran activitat en creació cultural i difusió del coneixement.

El termini d'admissió d'inscripcions per a aquesta edició es va tancar el 17 de juny de 2015 amb un total de 128 candidatures. L'èxit de participació de la convocatòria constata el gran interès generat per la iniciativa i referma la necessitat d'una beca d'aquestes característiques.