notícies arquia/ investigación

ACTE DE LLIURAMENT II BECA DE RECERCA A NOVA YORK 2016

09 SEPTIEMBRE 2016 / INVESTIGACIÓ

Ahir, dijous 8 de setembre de 2016, va tenir lloc l'acte de lliurament de la II beca de Recerca a Nova York promoguda per la Fundació Arquia i la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando.

El jurat de la segona edició de la Beca de Nova York, format per Fernando de Terán (director de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando), Montserrat Nogués Teixidor (patrona de la Fundació Arquia), Luis Fernández-Galiano (arquitecte, acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando) i Gerardo García-Ventosa (director de la Fundació Arquia), es va reunir el dilluns 20 de juny de 2016 a la seu d'Arquia de Madrid.

Per unanimitat, el jurat va decidir concedir la beca de recerca a Nova York del 2016 al projecte Delirious New York: 40th Year Update, de Lys Villalba Rubio, arquitecta titulada a l'ETSAM. A més, va triar com a suplents els projectes: La cara B de Manhattan. Contracultura neoyorkina y su repercusión en la política de vivienda, de l'arquitecta Andrea Gimeno; Transatlantic Discourses: Lotus, Arquitecturas Bis and Oppositions (1970-1985), de l'arquitecte Alejandro Valdivieso, iGuía de referencia para la renaturalización de los espacios, de l'arquitecte J. Giovani Acebedo.

El jurat va quedar satisfet amb la qualitat general dels treballs presentats, així com amb el currículum de molts dels participants. L'objectiu del projecte de Lys Villalba és la posada al dia d'un llibre mític de la teoria arquitectònica, l'obra de Rem Koolhaas Delirious New York. El jurat el va premiar impressionat tant pel talent gràfic manifest en altres projectes de recerca de l'autora, com el que va dur a terme recentment a Tòquio, com per l'excepcional currículum de l'arquitecta.

Va prendre també la decisió de seleccionar la proposta d'Andrea Gimeno perquè era summament estimulant en l'exploració de la contracultura novaiorquesa en la política d'habitatge, un enfocament amb interessos contemporanis. El projecte d'Alejandro Valdivieso completa la seva tesi doctoral sobre la revista Arquitecturas Bis amb els vincles transatlàntics dels seus components, i molt especialment amb la revista Oppositions; a això s'hi suma el currículum brillant del seu autor, que s'acaba de titular a Harvard. Pel que fa a la guia de J. Giovani Acevedo per recuperar la natura a la ciutat, incideix en un assumpte que és de gran importància i actualitat.

Lys Villalba va recollir la beca que li van lliurar Javier Navarro Martínez, president de la Fundació Arquia, i José Luis García del Busto, secretari general de la Reial Acadèmia, en l'acte de lliurament que es va celebrar a l'acadèmia ahir, dijous 8 de setembre, i que va aplegar membres del patronat de la Fundació Arquia, acadèmics i representants de les institucions de l'àmbit de l'arquitectura de la Comunitat de Madrid.

El termini d'admissió d'inscripcions per a aquesta edició es va tancar el 31 de maig de 2016, i es van rebre un total de 65 candidatures. L'alta participació de la convocatòria constata el gran interès generat per la iniciativa i referma la necessitat d'una beca d'aquestes característiques.