Notícies Fundación Arquia

Alberto Campo Baeza - Labor of Love a arquia/filmoteca

07 AGOSTO 2014 / FILMOTECA

Aquesta setmana a arquia/filmoteca us recomanem la nostra novetat més recent, el documental Labor of Love, dirigit per Keith Reamer. L'audiovisual ens mostra la concepció i construcció de la Casa Olnick Spanu d'Alberto Campo Baeza a través de tots els seus participants.

En un lloc de profunda calma, on després d'un dia de pluja i boira, una intensa llum es reflecteix en la quietud del mirall de les profundes aigües del majestuós riu Hudson. Un lloc on els capvespres són de mil colors, quan l'aigua es trenca en mil reflexos. Un lloc on l'aire és net i calmat i temperat. Un lloc que es diria que està molt a prop del cel.

En aquest impressionant lloc, decidim establir un plànol, una plataforma que, subratllant el paisatge que apareix davant nostre, intentés realçar el paisatge. Per aconseguir-ho, construïm una gran caixa de 122 peus de llarg per 54 peus d'ample per 12 peus d'alt. Amb fortes parets de formigó que accentuen la seva relació amb la terra. La coberta d'aquesta caixa és plana i de pedra, de travertí, per establir-nos-hi a sobre.

I per protegir-nos del sol i de la pluja, aixequem sobre el plànol de pedra una coberta lleugera de 100 peus de llarg per 40 peus d'ample a 9 peus d'altura, sostinguda per 10 pilars cilíndrics d'acer que s'ordenen segons una quadrícula de 20×20 peus. Aquesta coberta vola 10 peus en totes les vores. I per condicionar aquest espai, l'envidrem amb una caixa de vidre de 94 peus de llarg per 25 peus d'ample. Aquesta caixa de vidre acull en l'interior els pilars de darrere i deixa fora els de davant, per accentuar més la transparència.

Aquesta construcció sobre la plataforma sembla una gran taula amb 10 potes. S'hi creen tres àrees dividides per dues caixes blanques a l'interior que no arriben al sostre i que contenen escales i serveis. L'espai central és la sala d'estar i el menjador, amb una gran taula blanca. A un costat, més a prop de la piscina, està la cuina i, a l'altre costat, a mode de pensatori, la zona de xemeneia. I dins de la caixa de formigó, dormitoris i banys. Al vestíbul central, connectant l'entrada principal i la sortida directa al jardí, es crea una galeria on s'exposen, igual que a les altres àrees de la casa, peces d'art contemporani italià, d'art povera.

En definitiva, una vegada més, la cabanya sobre la cova. La peça tectònica sobre la peça estereotòmica.

Podeu consultar més informació sobre la Casa Olnick Spanu al web d'Alberto Campo Baeza.

Podeu accedir a la visualització de l'audiovisual aquí.