Notícies Fundación Arquia

Berlin: Symphony of a Great City de Walter Ruttmann a arquia/filmoteca

18 FEBRERO 2015 / FILMOTECA

Des de l'alba fins a l'ocàs del dia, un retrat de Berlín, en què la metròpoli imposa el seu ritme, la seva fascinant traçat i acull la multitud. Referent històric entre els audiovisuals sobre ciutats. Podeu visualitzar-lo aquí.

Inspirat en el documental soviètic Kino-Nedelia (1918) de Dziga Vertov, Ruttmann va realitzar, l'any 1927, i amb la participació dels millors fotògrafs alemanys de l'època, un documental basat en la vida, durant un dia, de la ciutat de Berlín.

Desencantat de l'expressionisme 'a la Caligari' i desencantat també del cinema de càmera, que n'havia estat la reacció, el llibretista Carl Mayer va decidir inaugurar una tercera línia estètica dissident de les altres dues. Unit al plàstic avantguardista Walter Ruttmann i al director de fotografia Karl Freund, el guionista va proposar una nova forma de cinema: la crònica del moviment d'una ciutat durant una jornada. Freund i un equip de càmeres van sortir a la ciutat a capturar imatges i Ruttmann les va organitzar sobre una partitura musical prèviament composta. El film va impactar tant que va produir crítiques (de John Grierson, pare de la paraula "documental") i també seqüeles (com la cèlebre "L'home de la càmera", de Vertov).

El títol ho diu tot: és una simfonia en cinc moviments visuals celebrant el Berlín de 1927: el poble, el lloc, els detalls quotidians de la vida als carrers. El director Walter Ruttmann, un cineasta experimental, recrea en aquest documental, segons les seves pròpies paraules, "una melodia d'imatges." Dins de l'estructura informal d'un dia en la vida de la ciutat (amb un pròleg que es desplaça del camp a la ciutat en un tren d'apuntalament), la pel·lícula ens porta des del trenc d'alba fins al vespre, observant la ciutat en silenci, com es desperta amb el bullici de l'activitat, en què es basa l'acció fins que la ciutat s'assenta novament en el somni. Però la ciutat és tant l'arquitectura, els carres, i la maquinària de la indústria, com la seva gent, i Ruttman teixeix tots aquests elements per crear un  document poètic sobre una gran ciutat europea. Unit pel ritme, el moviment, i el tema, Ruttman crea un documental bonic a la vista. [Doctor Ojiplático]

Podeu visualitzar-lo aquí.

Articles relacionats:

• José Tomás Franco. Cinema i Arquitectura: "Berlín, Sinfonía de una Gran Ciudad", 2 de juny de 2014, a Plataforma Arquitectura. S'hi pot accedir a http://bit.ly/1CGSLzG
  • Eloy Domínguez. “Berlín, sinfonía de una ciudad: La metrópoli impone su ritmo” a Cineua. Setembre de 2010. S'hi pot accedir a http://bit.ly/1G0NDaO
  • Beatriz Maldivia. 'Berlín, sinfonía de una ciudad', arqueologia cinematogràfica a Blog de cinema. 4 de desembre de 2009. S'hi pot accedir a http://bit.ly/1FreJKz