Notícies Fundación Arquia

‘Kowloon Walled City’ a arquia/filmoteca

22 JULIO 2015 / FILMOTECA

“Kowloon Walled City” (La ciutat emmurallada de Kowloon), de Hawke Productions Ltd.

Fins a l'any 1994, Hong Kong albergava el que va ser fins llavors l'enclavament de major densitat de població de tot el món: la ciutat emmurallada de Kowloon. Amb una població total de 50.000 habitants, el lloc apilava els seus habitants en un espai tan reduït (6,5 hectàrees) de tal manera que la densitat de població equivalia a 1,92 milions d'habitants per quilòmetre quadrat.

“It was a huge monstrosity of buildings” (era una gran monstruositat d'edificis), paraules de Greg Girard, fotògraf que va passar anys documentant Kowloon. Petites cases amuntegades les unes damunt les altres, connectades per escales serpentejants penjades de cables, amb passadissos foscos on la policia no gosava entrar. Gran part dels habitatges no tenien accés a espais oberts ni ventilació, ja que es trobaven tancades al centre de l'estructura.

A les zones més interiors, sorgien petits negocis, sobretot d'alimentació, sense unes condicions higièniques mínimes, que servien a molt baix preu als restaurants de Hong Kong.

L'arquitecte Aaron Tan va escriure la seva tesi sobre Wallet City mentre l'enderrocaven. Segons Tan, la maquinària social de la ciutat funcionava a la perfecció. La comunitat d'habitants, units, feien front a les adversitats i problemes que generava l'aglomeració, com en la distribució de l'aigua, duta a terme a través de milers de canonades que es retorçaven per l'edifici. El bombament necessari per fer-la arribar a tot arreu requeria una gran aportació d'energia, i és per això que els habitants s'alternaven en l'estalvi d'aigua per permetre que es compartís amb èxit.

L'origen de la ciutat va ser, en realitat, una anomalia política de la història colonial de Hong Kong. Durant dècades, va ser un petit enclavament de la Xina ubicat al Hong Kong de la Gran Bretanya. Es va caracteritzar per aquesta existència curiosa fins que la van enderrocar el 1993. El 1994 es va construir un parc en la seva antiga ubicació.

Més informació aThe Wall Street Journal.

Accediu a la seva visualització a: http://kcy.me/25kk6.