Notícies Fundación Arquia

HOMENATGE A ÁLVARO SIZA VIEIRA

09 NOVIEMBRE 2015 / FUNDACIÓ

La Fundació Arquia ret homenatge a l'arquitecte portuguès Álvaro Siza, amb motiu de la presentació de la publicació 'Siza X Siza', reunint tres premis Pritzker en la mateixa taula rodona

L'acte de presentació es convertirà en un homenatge a l'arquitecte Álvaro Siza. S'aplegaran professionals de referència en el panorama mundial, i en la taula rodona posterior, que conduirà la periodista Anatxu Zabalbeascoa, participaran tres premis Pritzker d'arquitectura: Rafael Moneo, Eduardo Souto de Moura i el mateix Álvaro Siza. A la taula de debat-col·loqui hi participaran dues altres figures que han col·laborat en la realització d'aquesta publicació: l'arquitecte finlandès Juhani Pallasmaa i el crític d'arquitectura nord-americà David Cohn, corresponsal de la revista Architectural Record.

CONNECTEU-VOS-HI A www.arquia.es/sizaxsiza.

SOBRE LA PUBLICACIÓ

“Siza X Siza” és el resultat d'un llarg projecte editorial en què el mateix Álvaro Siza tria 6 obres de les més de 400 que ha realitzat durant la seva trajectòria professional, de més de 60 anys. En una entrevista en profunditat a càrrec de Carlos Seoane, l'arquitecte explica les raons de la selecció, així com expressa una gran quantitat de reflexions sobre multitud de temes. El reportatge fotogràfic de les sis obres està format per 157 fotografies que Juan Rodríguez ha realitzat en exclusiva per a aquesta edició. A més, també s'hi inclou l'acurada reproducció de 124 dibuixos a mà del mateix Álvaro Siza, molts dels quals no s'havien publicat mai fins ara. El llibre també inclou textos escrits per a aquest llibre homenatge d'Eduardo Souto de Moura, Kenneth Frampton, Juhani Pallasmaa i David Cohn.

SOBRE L'ARQUITECTE

Álvaro Joaquim Melo Siza Vieira (Matosinhos, 1933), va estudiar arquitectura a la Universitat de l'Escola de Belles Arts de Porto entre el 1949 i el 1955. Representa la figura principal de l'Escola de Porto, el moviment que va néixer el 1974, després de la fi de la dictadura a Lisboa. Un regionalisme crític puixant i la fusió de les formes arquitectòniques tradicionals amb les idees internacionals del moviment modern van definir la revolució arquitectònica sorgida als voltants de Porto, a Portugal. Deixeble de Fernando Távora, Álvaro Siza s'aproxima a l'arquitectura com a resultat i part del seu entorn, entenent que els arquitectes no inventen res, sinó que transformen la realitat.

SOBRE ELS EDITORS

Juan Rodríguez, (la Corunya, 1960), va compaginar la seva activitat fotogràfica amb els estudis d'arquitectura. Des de llavors duu a terme una intensa activitat fotogràfica com a autor i editor. És soci fundador de les editorials Labirinto de Paixons i A. Mag. La seva obra personal s'ha mostrat en nombroses exposicions i està present en diferents museus i col·leccions públiques i privades.

Carlos Seoane, arquitecte i urbanista per la Universitat de Santiago des del 1987. Màster d'arquitectura per la Universitat de Colúmbia, Nova York, 1991. Professor a l'ETSA de la Corunya, 1996-present. Premi COAG Rehabilitació 2005, premi Juana de Vega 2010, premi COAG Equipaments 2015. Director de la fundació Compostela Arquitectura. Director del programa internacional d'arquitectura COMPOSTELAs, 2010-2015. Coautor dels llibres: F.C.I. Siza, Facultad de Ciencias de la Información; (:) Siza,Fundació Iberê Camargo.

SOBRE ELS PONENTS

David Cohn. Va néixer a Boston, Massachusetts, el 1954, i es va titular per les universitats de Colúmbia (Master of Architecture, 1979) i Yale (Bachelor of Arts, 1976), David Cohn ha treballat com a crític d'arquitectura a Espanya des del 1986. És corresponsal internacional d'“Architectural Record” (Nova York) i col·laborador habitual d'“Arquitectura Viva”, “Expansión”, “DeutscheBauzeitung” (Stuttgart), “Architektur.Aktuell” (Viena), etc. És autor del llibre “Young Spanish Architects” (Birkhauser, 2000), entre d'altres. El seu proper llibre, “Modern Architectures in History: Spain”, l'edita Reaktion Books (Londres).

Juhani Pallasmaa. Va néixer el 1936 i és un arquitecte pertanyent a l'Associació Finlandesa d'Arquitectes (SAFA). També és membre honorífic de l'Institut Americà d'Arquitectes (AIA), membre distingit del Reial Institut d'Arquitectes Britànics (RIBA) i professor a Hèlsinki. Ha exercit l'arquitectura des de principis de la dècada del 1960 i el 1983 va fundar Pallasmaa Architects. A més del seu treball com a arquitecte, la seva activitat professional s'ha desenvolupat en els àmbits de la planificació urbanística i del disseny gràfic d'exposicions i de productes. Ha ensenyat arquitectura a diverses universitats europees, nord-americanes i sud-americanes, i ha fet conferències per tot el món. Pallasmaa ha publicat prop de trenta llibres i nombrosos articles sobre les filosofies de l'arquitectura i de l'art en més de trenta idiomes. Entre altres càrrecs, Pallasmaa ha estat professor i degà de la Universitat Politècnica d'Hèlsinki (1991-1997), director del Museu d'Arquitectura Finlandesa (1978-1983) i rector de l'Institut d'Arts Industrials d'Hèlsinki (1970-1971). Ha estat professor convidat a diverses universitats nord-americanes. Ha escrit, entre altres obres: “Conversaciones con Alvar Aalto” (Barcelona, 2010); “The Thinking Hand: Embodied and Existential Wisdom in Architecture” (Londres, 2009); “Encounters: Architectural Essays” (Hèlsinki, 2005); “Los ojos de la piel: la arquitectura y los sentidos” (Barcelona, 2006), i “Animales arquitectos” (Lanzarote, 2001)

Eduardo Souto de Moura. Va néixer a Porto, Portugal, el 1952. És professor convidat a Lausana i Zuric, així com a la Universitat de Harvard, als Estats Units. A banda de tenir el seu estudi d'arquitectura, és professor de la Universitat de Porto. Sovint descrit com un neo-Mies, s'esforça constantment per aconseguir l'originalitat, i destaca per l'ús exquisit de materials de granit, fusta, marbre, maó, l'acer, el formigó, així com per l'ús inesperat del color . “Per mi, l'arquitectura és un problema mundial. No hi ha arquitectura ecològica sense arquitectura intel·ligent.”