Notícies arquia / filmoteca

Presentació de l'acord Mediateca entre el COAM i la Fundació Arquia

07 ABRIL 2015 / FILMOTECA

El proper dimecres 8 d'abril de 2015, a les 20:00 h, es durà a terme la presentació del Conveni de Col·laboració arquia/mediateca entre la Fundació Arquia i el COAM. Juntament amb la presentació del conveni, a l'acte es mostrarà la nova arquia/mediateca, amb l'ampliació de la línia de continguts de la Filmografia i la consolidació de la Filmoteca com un referent en el seu àmbit, amb més de 500 audiovisuals seleccionats.

El lloc de celebració serà l'Auditori de la Segona Planta, amb capacitat per a 120 persones. A l'acte es procedirà a la presentació del conveni, juntament amb la projecció de 35 minuts del documental Tokyo, Espaces Intercalaires, de Damien Faure, per acabar amb una taula rodona en la qual participaran Josep Manuel García Roig, arquitecte; David Rivera, historiador especialitzat en cinema i Jorge Gorostiza, arquitecte i crític de cinema, moderada per Gerardo García-Ventosa.

La Mediateca de la Fundació Arquia s'ha concebut com un centre d'investigació d'audiovisuals d'arquitectura i urbanisme, que es constitueix com a espai de referència d'informació per a l'estudi, la difusió i la revaloració dels audiovisuals d'arquitectura, mitjançant la digitalització, preservació i exposició de fons audiovisuals existents, d'entitats del sector i audiovisuals de produccions independents, així com mitjançant el seu registre i custòdia, i el foment de la nova creació d'obres i cicles audiovisuals.

Actualment, la Mediateca de la Fundació Arquia s'organitza en dues línies de contingut: Filmoteca (arquia/filmoteca) i Filmografia (arquia/filmografia), la funcionalitat de les quals permet la creació d'arquia/ciclos.

arquia/filmoteca és un arxiu fílmic on els usuaris acreditats de la plataforma FQ poden visualitzar gratuïtament en temps real audiovisuals de l'àmbit de l'arquitectura i els arquitectes. El catàleg s'organitza en quatre seccions: documentals, conferències, cooperació i ficció;

arquia/filmografía és un registre d'audiovisuals d'arquitectura presentat mitjançant fitxes amb informació de l'obra i la seva localització física, per a una possible consulta (en cas que no estigui disponible al catàleg en línia de la Filmoteca);

Els arquia/ciclos es creen a partir d'una selecció dels audiovisuals continguts a la Filmoteca, i es poden completar amb referències de la Filmografia i amb propostes temàtiques d'experts convidats a la Mediateca o realitzats per la mateixa Fundació Arquia.

El conveni de col·laboració COAM / Fundació Arquia inicia una sèrie de convenis, ja en execució, amb institucions del sector, amb l'objectiu de preservar, catalogar, unificar i difondre els fons audiovisuals d'arquitectura existents.

Mitjançant la digitalització, per part de la Fundació Arquia, d'una selecció d'obres provinents d'aquests fons i la cessió d'aquests, per part de les institucions, a fi que es puguin visualitzat a la Filmoteca, es contribueix a evitar la pèrdua d'aquests testimoniatges a causa de la degradació natural del material d'arxiu, la qual cosa permet recuperar el valor cultural de les activitats que s'han dut a terme i visionar enregistraments en formats antics.

Les institucions col·laboradores proporcionen una llista del seu fons audiovisual que, després d'un treball de catalogació i unificació per part de la Fundació Arquia, es procedeix a divulgar els audiovisuals sobre arquitectura existents i posar la informació en una base de registres única a la disposició del públic especialitzat i consultable en obert a la línia Filmografia.

El contingut de la línia Filmoteca, que està a l'abast de tots els arquitectes, es constitueix com un catàleg en línia d'una selecció d'audiovisuals relacionats amb l'entorn de l'arquitectura i els arquitectes. La Filmoteca permet veure tots els audiovisuals disponibles al catàleg en línia als arquitectes i estudiants d'arquitectura dels col·legis professionals i de les escoles d'arquitectura del territori espanyol.

Al conveni amb el COAM, la Fundació Arquia ha realitzat el desenvolupament d'una aplicació que permet l'accés directe dels col·legiats del COAM a la Filmoteca d'arquitectura sense necessitat d'acreditar-se.