Notícies arquia / filmoteca

La Casa del Vent

21 MAYO 2015 / FILMOTECA

L'audiovisual mostra la construcció d'un annex per ampliar una biblioteca a San Cristóbal de Bogotà, fet de bambú, policarbonat alveolar i fusta, en un procés col·laboratiu i en estreta relació amb els habitants de la comunitat.

Arquitectura Expandida és un col·lectiu que duu a terme una construcció participativa —física i social— del territori, a través de processos d'autoconstrucció; gestió cultural; disseny comunitari participatiu; tallers, recerca, acció i autogestió urbana, i mediació social.

Extracte de la descripció dels arquitectes d'Arquitectura Expandida (accediu al text complet a l'enllaç http://arquitecturaexpandida.org/):

La Casa del Vent és un procés d'autoconstrucció física i social de l'ampliació de la Biblioteca Pública comunitària Simón el Bolívar, a la localitat de San Cristóbal de Bogotà, que es va desenvolupar en el marc de la 4Trobada d'Arquitectura Expandida.

La iniciativa va partir de la Corporació Cultural Zuro Riente —organització que gestiona la petita infraestructura des de fa 18 anys, quan els veïns la van construir davant la manca d'equipaments socials i comunitaris en un context urbà conflictiu i violent— i diversos col·lectius, des de diferents perspectives disciplinàries, van acompanyar la comunitat en aquest procés.

El conflicte històric entre diferents sectors de la comunitat van ser evidents durant el procés i Arquitectura Expandida es posiciona clarament quan interpreta que aquest conflicte no parteix de la diversitat d'enfocaments, sinó de la voluntat de control polític del territori i de les pràctiques ciutadanes culturals.

L'estructura es va fer de bambú; el revestiment, de policarbonat alveolar, i el terra, de fusta amb plàstic laminat tractat per a exteriors, apte per a activitats de dansa i teatre. La imatge de la intervenció és un annex, un paràsit plàstic que no només proporciona un efecte hivernacle controlat en un clima fred, sinó també una forma de relació de la cultura amb el seu entorn urbà mitjançant una invitació i una honestedat relacional materialitzada en la transparència.

Imatges: Arquitectura Expandida.