Notícies arquia / filmoteca


Le voyage à travers l'impossible (1904) a arquia/filmoteca

30 JUNIO 2016 / FILMOTECA

Dirigida per Georges Méliès el 1904, la pel·lícula es basa en l'obra de teatre de Jules Verne i Adolphe d'Ennery del mateix títol. 

La trama se centra en el viatge al voltant del món que realitzen un grup de científics de l'Institut Geogràfic. Per realitzar el viatge, construeixen diferents vehicles que, carregats en un tren, els permetran realitzar la travessa, que comença als Alps suïssos. L'aventura passarà per l'oceà i els portarà al mateix Sol.

Georges Méliès va fer quatre adaptacions d'obres de Jules Verne: Le voyage dans la Lune (1902), Le voyage à travers l’impossible (1904), Vingt milles lieus sous les mers (1907) i À la conquête du pôle (1911). En aquestes obres mostra la seva visió crítica envers les tecnologies que van transformar l'entorn construït.

Méliès, igual que Jules Verne, utilitza el canvi tecnològic, els descobriments científics i l'exploració per guiar les seves pel·lícules i rarament mostra tecnologia futurista o desconeguda, sinó que adapta les innovacions que es produeixen en la seva època.

A Le voyage à travers l’impossible mostra l'entorn industrial creat a partir d'escenaris que representen la realitat de la revolució industrial del moment i que ja van aparèixer a Le voyage dans la Lune. Méliès no només fa servir la tecnologia com a escenari, sinó que, a més, confereix als seus films una visió crítica de les amenaces i incerteses que produeixen les noves tecnologies, a través d'escenes en què posa els personatges en situacions extremes de perill. El tren volador de “Le voyage à travers l’impossible” pateix accidents devastadors dels quals els passatgers escapen al límit. Els personatges de Méliès pateixen accidents amb els avenços, com ara automòbils, trens i la maquinària de les fàbriques, laboratoris o tallers.

Aquest tipus de desastres, provocats pels nous mitjans de transport i per la introducció de la maquinària en l'àmbit laboral, eren comuns a finals del segle XIX. Per a les seves escenes, Méliès s'inspira en catàstrofes reals, com la caiguda del pont ferroviari construït per Gustave Eiffel prop de Münchenstein, a Suïssa.

Cal esmentar que el videoclip “Heaven for Everyone”, del grup Queen, inclou imatges d'aquesta pel·lícula.

Referència: “Studios Before the System: Architecture, Technology, and the Emergence of Cinematic Space.” (2015) Brian R. Jacobson.

 

mi área privada